måndag 7 januari 2013

Steget Efter av Henning Mankell



 Jag har läst flera av Mankells böcker om Wallander men det var flera år sedan jag läste den senaste och Steget Efter måste jag säga är den bästa jag har läst av dem, ångrar att jag inte läst den tidigare faktiskt.
Historien börjar med att man hittar en grupp unga människor skjutna i ett friluftsområde på Österlen. Kurt Wallander och Ystadspolisen börjar undersöka morden och när fler blir mördade så börjar han känna att han och övriga kollegor hela tiden ligger steget efter mördaren som enbart verkar mörda lyckliga människor.
Mankell tycker jag är fantastiskt duktig på att beskriva miljöer utan att ta upp flera meningar på det. Här får man både följa polisen med Wallander i spetsen och mördaren. Flera överraskande vändningar bjuder han på och lyckas hålla läsaren i greppet under hela boken och slutet är bland det mest spännande jag har läst. 

Jag valde boken mycket beroende på att den har legat i min ”boksamling” länge och att Mankell är lättläst utan att bli ytlig. Jag har aldrig blivit besviken. 
Jag såg filmatiseringen av den och även om den rent filmtekniskt håller hög klass så står den mer på egna ben jämfört med de andra filmatiseringarna med Rolf Lassgård i huvudrollen. 

/Simon Andersson

1 kommentar:

Om böcker sa...

Vilken tur att du sparade på den här läsupplevelsen så att du kunde dela den med oss :)
En bra, spännande och välskriven sammanfattning. Bra att du sedan jämför med filmen, som kanske flera har sett. Tack för ditt inlägg/Christina