fredag 25 januari 2013

JAG ÄR ZLATAN IBRAHIMOVIC

Det hela började egentligen med att det var en julklapp till min pojkväns systerson. Min pojkvän smygläste de första sidorna innan vi slog in den, observera att jag gjorde detsamma. Som en gåva med förebyggande syfte köpte jag boken till min pojkvän, givetvis så att jag själv kunde läsa boken eftersom vi skulle läsa just en biografi.

Boken handlar så klart om Zlatan Ibrahimovic själv, hur hans familj levde innan han blev en stjärna inom fotbollen och om vägen till idag. Jag personligen tycker att boken var suverän trots att något intresse för fotboll inte finns. Zlatans historia är intressant för att han har kommit så långt med sitt liv trots att han bara var en förortspojke.

Zlatan Ibrahimovic föddes den tredje Oktober 1981 i Malmö. Han bodde och växte upp i stadsdelen Rosengård. Efter föräldrarnas skilsmässa bodde han kvar hos sin mamma för att senare flytta till sin pappa. Ofta spelade den Zlatan fotboll vid en grusplan och övade på många olika trix som det berättas om i boken.

"Han fick grus i ögonen. Han blev helt nerstänkt. Men han lät mig spela, och jag antar att vi vann. Vi var ett bra gäng. En gång var jag straffad för någon annan skit, och bänkad första halvlek. Vi låg under med fyra-noll mot ett snobbgäng, Vellinge, det var vi blattarna mot de fina pojkarna, det var massa aggressioner i luften och jag var så förbannad att jag höll på att spricka. Hur kunde den idioten sätta mig på bänken?
"Är du dum i huvudet?" sa jag till tränaren."






Så till alla som inte har läst den, intresserade av fotboll eller inte.. Läs den!

/Nathalie Blomander

1 kommentar:

Om böcker sa...

Nathalie, kul att du gillade boken om Zlatan, som ju precis som du skriver, verkligen handlar om att växa upp i en förort och om resan till de stora fotbollsarenorna och miljonerna...
Extra roligt att en bok om en fotbollsspelare kan vara så bra, även om man inte är en inbiten fotbollsfan. Tack för din presentation/Christina