tisdag 15 januari 2013

Mästaren och Margarita



Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov

 

 

 

En vän till mej läste den här boken för mig när vi var på resa för några årsedan.
Hon fick övertala mig länge, Jag hade fått för mig att all litteratur som var stämplade som klassiker var svårförstådda och jobbiga.
 Men hon övertalade mig och jag hade fel.Jag älskade den här boken.
 Den är fantastisk och helt rubbad. Så jag läste den igen

Jag skulle ljuga om jag sa att jag helt förstår vad den här boken handlar om.
Den är berättande och språket är enkelt. det är handlingen som är krånglig eller rättare sagt fantastiskt flummig.
 
Michail Bulgakov är en av de mest välkända och omtalade
 av arbetarförfattarna från den tidens ryssland.
Mästaren och Margarita är kultförklarad i hela europa.
Jag har aldrig tidigare läst någon "stor klassiker" kanske mest för jag antog att språket skulle vara för svårt och böckerna långtråkiga och djupa.
Nog för att denna boken har ett djup och en svårsarkasm så är den inte skriven bara för de överintellektuella den är har ett enkelt språk och Michail har istället lagt allt krut på den knarkiga historien och de lite väl många karaktärerna.
Jag hade ingen chans att helt hänga med på vem som är vem, deras historier flyter ihop med varandra,
men den gemensamma nämnaren är en mystisk figur en utlänning som kommit till moskva med sitt egendomliga följe kanske bara för att skapa kaos, vilket han totalt lyckas med.
 Mästaren och Margarita är spännande rolig ibland tjatig men framförallt helt jävla sjuk.
 Där finns galna poeter talande jätte katter kolossala mängder vodka och en expert i svartmagi.
Michails fantasi har uppenbarligen inga gränser när han lyckas berätta denna historia och få den att låta så verklighetstrogen.

zam Helliden2013

1 kommentar:

Om böcker sa...

"Fantastisk och helt rubbad" är den bästa beskrivningen jag hört på länge om Bulgakovs bok. :) Skönt att du spräckt föreställningen om att en klassiker måste var tråkig och tung. En klassiker blir ju ofta en klassiker just för att de är helt fantastiska ;-) Mästaren och Margarita är en bok i genren magisk realism, där de mest underliga saker presenteras som de mest naturliga...
Tack för din presentation/Christina