torsdag 23 februari 2012

TJÄRVEN av John Ajvide Lindqvist


Ett medelålders gäng med gamla klasskamrater har en återträff i skärgården,
Det är midsommar och dom tar sig ut till en obebodd ö för att grilla supa och lyssna på åttiotaltsmusik.
Eftersom det är just Ajvide som har skrivit boken blir den idylliska midsommarnatten fylld av skräck och splatter till tonerna av modern talking, när de drunknade vaknar upp och är hungriga.
Tjärven är trots sitt tema konstigt verklighetstrogen.
Det handlar om zombies i den svenska skärgården det är vanliga svenssons som försöker att överleva och Ajvide får mej lite att aldrig mer vilja bada i havet.
Boken är inte utgiven i pappersformat utan bara som ebok och talbok i mp3format.
Det är han själv som berättar boken och han gör det förbannat bra,
han har en monoton röst som spär på det alldagliga och gör allt ännu mer obehagligt,
för boken är riktigt obehaglig.
Jag spenderade en hel kväll och natt att lyssna på boken det var helt omöjligt att stänga av.
Visserligen ångrade jag mig lite när boken väl blev tyst och jag kom på att det var mitt i natten kolsvart och jag var ensam hemma.
Det är inte hans bästa bok, den är just en splatterbok men en välskriven sådan.
Men karaktärerna fastnar inte som tidigare av hans karaktärer har gjort.
Jag känner inte så mycket för dom och skiter lite i ifall dom överlever eller inte men det spelar liksom ingen roll
Den är som jag redan har sagt så värklighetstrogen att jag faktiskt går på det han berättar, hur otroligt det än låter.
Har man inte läst något av Ajvides tidigare böcker så rekommenderar jag
Hanteringen av odöda först. Den är briljant.
Jag har läst alla hans böcker och kommer att fortsätta läsa resten.
Han liksom biter sig fast det jag gillar med honom är att han har en svartsvartsvart humor och en riktigt sinnessjuk fantasi.
Zam Helliden

1 kommentar:

Om böcker sa...

Zam, du skriver om boken på ett personligt, medryckande och mycket illustrativt sätt. Det är lätt att förstå och känna att boken är mycket spännande och obehaglig. Trots att personbeskrivningarna inte fastnar. Bra också att slå ett slag för ljudboken,även om tidpunkten på dygnet kan övervägas...
Tack för en läsvärd presentation/Christina