tisdag 22 februari 2011

Alfred Jarrys Övermannen


Det här var en bok som fick mig både att fnittra förtjust och att skratta högt, en roman med tvära kast om människa, maskin, cykling, alkohol och framförallt sex.

Med den inledande meningen "Kärleksakten är en handling utan betydelse, eftersom man kan upprepa den i oändlighet." Så har man här satt ribban och egentligen sagt allt om vad den här boken kommer att handla om, nämligen en mans försök att utföra kärleksakten 82 gånger på ett dygn.

Alfred Jarry som levde mallan 1873 - 1907 var en fransk författare, dramatiker och poet som även lanserade en egen vetenskap, nämligen patafysiken vilket är läran om lagarna som styr undantagen och just denna patafysik är någonting man känner av boken igenom.

Det är med en stor portion humor som denna fantasifulla roman leveraras och jag fascineras av hur modern den känns trots sina över hundra år på nacken.

jag brukar välja bra böcker att läsa men detta var absolut ett litet guldkorn i hyllan som jag tänker läsa om och varmt rekomenderar, den lilla tunna boken ser kanske inte mycket ut för världen men sidorna flyger förbi och bär på ordentligt med innehåll, alltså Övermannen, en modern roman från det trevliga lilla Sphinx bokförlag.


Ronja

1 kommentar:

Om böcker sa...

Ronja - tack för en inbjudande och rolig presentation. Det är märkligt just när man läser något som man inte har några förväntningar på alls, och så visar det sig att det är bra. Kanske till och med mycket bra :)
Du smittar av dig av läsglädje och jag blir riktigt lässugen/Christina