torsdag 3 november 2011

Ingrid Betancourt - Även tystnaden har ett slut




Oj, är det en bibel jag har framför mig? Över 600 sidor tjock ligger Ingrid Betancourts vittnesmål och tornar upp sig framför mig på bordet. Men 1 vecka senare kan jag konstatera att boken är fantastisk. Den känns privat, närgången, intressant och spännande. Och den griper tag i något hos mig som stannar kvar - vad är det att vara människa?
Ingrid Betancourts bok handlar om hennes 6 år som gisslan hos FARC-gerillan i den colombianska djungeln. Hur orkar man leva vidare i ovisshet, år efter år, utan att veta när man blir frigiven, om man blir det? Ingrid Betancourt föddes i Colombia, men växte upp i Frankrike. När hon i trettioårsåldern återvänder till Colombia och blir politisk ledare för det gröna partiet där, kidnappas hon av den marxistiska gerillan FARC.
Boken handlar om makt och mänsklighet, om den på samma gång avskyvärda och vackra Amazonas, om hur upprepade flyktförsök gör situationen värre och värre och slutligen om hur man kan överleva, känna kärlek och glädje, efter att ha kedjats fast vid ett träd med ett hänglås om halsen, utan mat och vatten, utan möjlighet att sitta eller gå på toaletten trots misshandel och sjukdomar.
Ett mycket starkt personporträtt om och av en mycket stark kvinna. 600 sidor var lätta att läsa.
/boktips av Christina

Inga kommentarer: