onsdag 6 oktober 2010

Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf


Boken är en självbiografi där man får följa Magdalena från barnsben, hur något i tonåren som liknar en revolt, leder till hennes hemska upplevelser, men också det ända goda som kom ur den, hennes Son Isak. Och det verkar också vara den enda anledningen till att Magdalena orkar ta sig ur denna misär, med livet som insats. Detta är en Bok om fruktansvärd kvinnomisshandel, som fångar dig från första sidan. En hemsk berättelse där Mod, styrka tårar och misshandel alla är huvudpersoner. Men också flykten och räddningen. Och inte minst, kampen om att ge sin Son ett bättre liv.

Boken är väldigt känsloladdad, ibland nästan overklig att förstå. Den skildrar ett samhälle som brister när det gäller att hjälpa de svaga och utsatta, men som också visar ett samhälle som prioriterar, på fel sätt. Och allra viktigast, den visar att det finns en del underbara människor, som inte bara gör sitt jobb, utan lägger ner sin själ i andra människor.

Utdrag ur boken:

”Just när vi hade öppnat porten och kommit ut på gården hörde jag hur det klickade till på det där välbekanta vis som innebar att någon med ett vapen i handen gjorde en mantelrörelse. Jag vände blicken upp mot vår balkong och möttes av det öppna hånet i hans stirrande ögon och såg hur han lyfte kolsyrepistolen och riktade den rakt mot oss. Jag reagerade blixtsnabbt och skyddade Isaks ansikte samtidigt som jag började springa för livet. Jorma sköt mot oss; skotten ven omkring mig och jag kände hur jag blev träffad i ena benet. Men jag stannade inte förrän jag nästan föll ihop av smärtan och utmattningen.”


”Om jag hade duschat och tagit på mig rena kläder på morgonen, så var det enligt honom för att göra mig fin för min älskare. Då kunde han slita av mig kläderna och låta mig sitta naken på balkongen och ”skämmas” medan han själv satt på golvet i lägenheten och lekte med Isak samtidigt som han hånlog mot mig genom fönstret. ”





Innan jag började läsa boken var jag väldigt skeptisk och faktiskt lite fördomsfull, mot Magdalena. En utvikningstjej kan ju inte ha så mycket vettigt att skriva om, tänkte jag. Jag tänkte fel. Magdalenas historia är fruktansvärd och jag tycker att det är väldigt tufft av henne att skriva med en sådan öppenhet som hon gör i boken. I hennes bok så tror jag tyvärr, att det finns många kvinnor som känner igen sig. Genom att ge ut den här boken tror jag att Magdalena sprider hopp till dem som är i liknande situationer.


Under tiden jag läste kunde jag ändå inte låta bli att tänka, hur någon som är förtryckt på det sättet, och är så pass kuvad, kunde sluta som just en utvikningsmodell. Svaret är antagligen uppmärksamheten, att få känna sig vacker, uppskattad och omtyckt. även om det enligt min åsikt, är helt fel väg att gå för att känna så. En annan anledning är nog att det var snabba pengar, och bra betalt. i vilket fall, så har Magdalena gått från botten, till att idag leva ett lyckligt Familjeliv, och det absolut viktigaste, ett liv i Frihet.


Av: Jenny Fransson

1 kommentar:

Christina sa...

Jenny, det märks att du tyckt om boken :) Du sammanfattar och beskriver din egen läsupplevelse mycket bra. Tack också för väl valt citat, på så sätt är det lätt, att se själv hur den är skriven.
/Christina