torsdag 6 mars 2014

"Mor gifter sig"

En recension av boken Mor gifter sig!


”Mor gifter sig” är en bok av Moa Martinson. Den utspelar sig under 1900:-talet i trakterna runt om Norrköping. Boken handlar om en flicka i sjuårsåldern med namnet Mia. Mia levde med sin mamma och styvfar i en väldigt fattig miljö och tvingades flytta omkring hela tiden. Dom hade inte alltid råd att låta Mia gå i skolan så hennes mor fick lära henne mycket, så som att läsa och skriva. Det hade Mia lätt förr, det blev väldigt mycket tid med bara hennes mamma efter som hon inte lärde känna så många barn när hon inte gick i skolan. istället fick hon hjälpa sin mamma mycket med hushållssysslorna, som t.ex. att hämta vatten och handla mat. Så det var ju en ganska tuff uppväxt för ett sjuårigt barn.
Efter ett tag blev Mias mamma gravid med hennes styvfar som hade alkoholproblem och var väldigt opålitlig. Dom visste aldrig om han skulle komma hem när han hade lovat och modern kom på att han var otrogen. på den tiden var kvinnor väldigt beroende av en man som drog in pengar till hushållet för att få det att gå runt.

Moa Martinsson

Jag tycker att det var en väldigt spännande och gripande bok. Jag tror att deras fattiga situationen var en ganska vanlig sits på den tiden. Boken är en sann berättelse och författaren Moa Martinson är Mia i berättelsen. Hon framträdde under 1920-1930 talet men blev ganska fort bortglömd, men blev återupptäckt under 1970 talet av kvinnorörelsen, men då var hon redan död. Moa blev 73 år och dog 1964. Skulle det inte vara för den här uppgiften tror jag att jag aldrig skulle läst boken, speciellt med tanke på namnet på boken kändes det som den skulle kunna vara skriven för nära och kära. men av en slump läste jag baksida texten på boken och då väckte det mitt intresse.

Det är en väldigt lättläst bok och ger en bra inblick hur det kunde vara förr i tiden. Jag föredrar helst verklighetsbaserade böcker, så jag är väldigt nöjd med mitt bokval och skulle rekommendera den.

Av Andreas Magnusson!

Inga kommentarer: