måndag 4 maj 2009

"När det blåser på månen får man tänka mycket noga på hur man uppför sig."

Det blåser på månen av Erik Linklater

Boken handlar om flickorna Dina och Dorinda som uppmanas av sin pappa major Rytter att uppföra sig när han är borta på en farlig resa i Bombardiet. Och de försöker verkligen uppföra sig och vara snälla, men eftersom att det blåser på månen så går inte allt alls som de hade tänkt sig...


Den här boken är en bok som jag har haft med mig hela livet, jag kan läsa den om och om igen utan att tröttna. En barnbok säger vissa, men det tycker jag inte alls. Det finns väldigt få böcker med så mycket charm och värme som Det blåser på månen har. Om jag ska tipsa någon om en bok är den här den första som ploppar upp i mitt huvud.

Victoria Rosén

1 kommentar:

Christina sa...

Tack för påminnelsen, jag tror jag ska läsa om den i sommar. Härligt med en bok som man kan läsa om och om igen, och som fortfarande ger mycket tillbaka. Grattis till dig att du har den :)