måndag 10 mars 2008

Marian Keyes - Är det någon där?

Marian är född 1963 och är en av Irlands mest framgångsrika författare. Hennes böcker har sålt i flera miljoner exemplar världen över, på 30 olika språk. Är det någon där? är hennes åttonde roman.
Hon började skiriva 1993 och hennes första bok, Vattenmelonen, publicerades 1995.

Är det någon där? Är fjärde boken Marian skriver om familjen Walsh. Jag har läst de tre tidigare (Vattenmelonen, En oväntad semester och Änglar). Denna boken handlar om Anna Walsh, som mår fysiskt och psykiskt dåligt. För att inte avslöja förmycket om bokens handling, kan jag inte säga mer än så.
Jag blev lite besviken för jag upplevde denna boken som långtråkig. Det tog tid att ta sig igenom den, till skillnad från de andra böckerna jag läst av Marian, som jag inte kunde lägga i från mig.
Varför jag tycker så här har till stor del med att göra att hon drog ut onödigt länge på att berätta vart Annas man Aidan tagit vägen. Det gjorde att jag självklart blev nyfiken och var tvungen att läsa tills jag fick reda på det. Men efter det så var mitt intresse att läsa vidare borta.
Jag läste färdigt boken, men var irriterad över att jag inte fick samma upplevelse som jag brukar få av att läsa Marians böcker. Men man kan inte lyckas jämt.

Även om jag tycker att denna boken inte var något att ha, så ser jag fram emot att läsa fler böcker av Marian. Att jag tycker 1 av 4 böcker var dålig är ju faktiskt väldigt bra betyg ändå.


/ Zara Johansson A2
Hellidens Folkhögskola VT08

1 kommentar:

Christina sa...

Hej Zara, tråkigt att boken inte levde upp till dina förväntningar. Hoppas att nästa Keyes blir bättre :)
/Christina