fredag 15 februari 2008

Korpen

Korpen
Edgar Allan Poe


Korpen är ett av Edgars mer känader verk. Den handlar om en gubbe som hör en knackning på sin dörr.
När det har knackat ett par gånger så ser han att det är en korp och korpen kan prata men det ända han säger är förbi
Sen sitter gubben och snackar med korpen som bara svarar förbi. tänkte skriva ett stycke ur boken så ni förstår hur han skriver.
Vad? jag tror hans besatta uppsyn lockar mig att skratta. Visdomdryg syns han sig skratta läk då min melankoli!
sändebud från nattens länder, dit du kanske återvänder., gamle korp från stygens stränder, säg, då du min gäst vill bli,
säg ditt namn i underjorden, säg, hur nämns du däri?
korpen svarar Förbi.
Så forstätter styckena rätt svårlästa å svårbegripliga så jag får skriva mer om Edgar istället. Den boken som jag hitta Korpen i heter
All världens lyrik översatt av Anders Österling
Edgar Allan Poe. Född 1809 i Boston, ses väl som en av dom som la grunden för science fiction.
Han gifte sig med sin 13 åriga kusin Virginia Clemm. Han dog endast 40 år gammal och vad han dog av är
inte uppklarat han hittades yrande på en gata och han inte berätta vad som hänt honom.
Men det som folk tror är rabies narkotika självmord alkohol. Även hans grav är lite osäker ingen som vet exakt vart den ligger.

Andreas Trybom A2

1 kommentar:

Christina sa...

Hans död blev lika mystisk och mytomspunnen som många av hans historier... Bra att du ger exempel på Poes språk och visar hur dikten ser ut. Bra jobbat!